Je uitgaven onderverdelen in 3 categorieën

In mijn vorige post gaf ik al aan dat het beheren van je uitgaven heel veel sneller en effectiever kan dan alles voor altijd tot op de cent van maand tot maand bij te houden. (Post niet gelezen? Je kunt hem hier nalezen: >>Je geld tot op de cent bijhouden)

Je uitgaven bijhouden alleen maar “for the sake of it” vergt nogal wat tijd. 

Controle krijgen over je geld is véél meer dan het maken van een lijstje van je uitgaven. Toch is het een veel gehoord advies: schrijf al je uitgaven gewoon eens een tijdje op! Het lijkt namelijk een hele uitdaging om die controle te krijgen en een plan te maken voor je geld en dan lijkt het maken van een lijstje vaak een goede oplossing: beter íets doen dan níets doen…

Maar je uitgaven bijhouden vergt veel tijd en uiteindelijk draait het niet om het achterom blijven kijken naar: waar is mijn geld heen gegaan de afgelopen maanden? Maar juist vooruit te kijken naar: hoe kan ik mijn geld het beste gebruiken om zowel nu te genieten als ook mijn lange termijn doelen te bereiken?

En om dat te doen leer ik al mijn klanten om hun uitgaven onder te verdelen in 3 categorieën. 

Als je google of de meeste financieel experts mag geloven dan wil je je geld het liefst opdelen in categorieën rond dezelfde thema’s. Bijvoorbeeld een categorie “huis”, waar zoal je hypotheek / huur, onderhoud, de verbouwing van de keuken en je elektriciteit- en waterrekening onder valt. Een bij categorie “kinderen” hoort de muziek- of sportclub contributie, kleding, de vrijwillige schoolbijdrage en het geld dat je per maand voor een rijbewijs of studie voor ze spaart. En zo kun je zelf de categorieën die op jou van toepassing zijn bepalen.

Mijn mening? 

Niets is minder praktisch en handig dan zó je geld indelen.

Als je huis een rommeltje is en je denkt: laat ik hier eens gaan opruimen en ordenen, dan ga je neem ik aan ook niet alle rode spullen bij elkaar leggen op de ene plank, alle blauwe voorwerpen op de volgende plank en alle groene dingen in de bovenste lade van je kastje? 

Belachelijk voorbeeld? Ja zeker, dat vind ik zelf ook. Maar je uitgaven in die bovengenoemde categorieën indelen is dat ook. Want het geeft geen structuur. 

We snappen allemaal dat het niet handig is de rode sokken, de tupper met het rode deksel, de tomatenpuree, de rode bloempot en de rode tube tandpasta bij elkaar te leggen. Zo ga je nooit iets terug vinden.

Maar het is net zo onhandig om je hypotheek (een vast maandelijks bedrag), de OZB-aanslag (1x per jaar) en de verbouwing van de keuken (pas over 5 jaar) op een hoopje te gooien want daar kun je net zo min mee vooruit plannen. 

En vooruit plannen is juist precies wat we willen als we controle willen over ons geld en een plan voor onze doelen willen maken. 

Deze indeling is niet praktisch, helpt je weinig in het maken van een effectief plan en zorgt niet per sé voor inzicht. 

Wil je echt controle krijgen over je geld én een plan ervoor kunnen maken dan is het indelen van je uitgaven, niet op onderwerp maar op timing ervan de meest praktische stap hiernaar toe.

Door je uitgaven onder te verdelen op basis van wanneer ze plaatsvinden kun je snel en efficient de chaos van je geld overzichtelijk te krijgen. Dit zijn de 3 categorieën die je daarbij wilt hanteren:

Je vaste uitgaven. Dit zijn uitgaven die elke maand opnieuw plaatsvinden, vaak voor een vast bedrag en op een vast moment. Dit zijn meestal de uitgaven die mensen bedoelen als iemand tegen me zeggen: “Ik heb een overzicht gemaakt van mijn uitgaven.” 

Voorbeelden hiervan zijn: de huur/hypotheek, je maandelijkse sportschool abonnement, je internet, Netflix en Disney+ aansluitingen en de maandelijkse elektriciteit rekening.

Soms zit er wat variatie in het maandelijkse bedrag (bijvoorbeeld als je een schoonmaker hebt die wekelijks komt, dan is dit de ene maand 4x en een andere maand 5x dat je hiervoor betaalt). Maar je kunt ze over het algemeen makkelijk en snel van maand tot maand voorspellen.

Je flexibele uitgaven. Dit zijn je dagelijkse / wekelijkse uitgaven die je normaal gesproken elke maand hebt maar die variëren qua bedrag en datum. 

Denk aan je boodschappen, de benzine of uit eten / eten bestellen. Allemaal dingen die je waarschijnlijk elke maand wel terugziet in je uitgaven, maar die meer variëren van maand tot maand. Bovendien vinden ze niet plaats op 1 vast moment in de maand. 

Je onregelmatige / eenmalige uitgaven. Dit zijn uitgaven die een keer in de zoveel tijd plaatsvinden of flink variëren van maand tot maand. Vaak zijn dit de verrassingen die er voor zorgen dat we “opeens” een dip in het saldo op onze rekening zien.

Hierbij mag je denken aan kleding, vakanties, autoreparaties en cadeaus. Soms besteden we hier maanden (vrijwel) niets aan en dan opeens een hele smak geld (al dan niet gepland).

Het onderverdelen van je uitgaven op deze manier helpt je om heel veel meer controle te krijgen over en een plan te maken voor je geld. 

Hoe precies? Dat laat ik je in de komende posts zien als ik je meeneem in de strategieën om deze verschillende uitgaven op een zo’n makkelijk en effectief mogelijke manier te beheren nu dat je ze onderverdeelt hebt. Wat we willen voorkomen is een ingewikkeld systeem waarbij de kans groot dat je al snel opgeeft en nog steeds de onrust en chaos van je geld ervaart. 

De strategieën die ik met je ga delen zorgen ervoor dat je je geld in minder dan 15 minuten per week makkelijk onder controle kunt krijgen.

Stay tuned!

Laten we kennismaken

Wil je weten wat ik voor je zou kunnen doen? Klik dan even op onderstaande knop, dan plannen we een call in om kennis te maken.