Je geld tot op de cent nauwkeurig bijhouden, is dat nodig? 🤔

Het is soms best lastig om een inschatting te maken van hoeveel je per maand kwijt bent aan boodschappen, uit eten of de drogist. Vandaar dat op het moment dat ik ga samenwerken met mijn klanten, we in het begin een goed overzicht maken van wat er precies per maand binnenkomt en ook weer uitgaat. 

Op die manier kunnen we een veel nauwkeuriger plan maken voor hun geld en ook hun lange termijn doelen. En ja, dat betekent inderdaad een tijdje goed bijhouden waar al hun geld heen gaat. 

Ik geef toe: dat is vaak best wat werk. 

Voor sommigen is dat niet zo’n probleem, die vinden het proces van hun uitgaven invullen best interessant en het geeft ze vaak al heel veel inzicht. Niet zozeer het lijstje van alle uitgaven onder elkaar zetten, maar wel het overzicht dat het plannings document dat we samen gebruiken vervolgens voor ze uitspuugt, waardoor ze heel snel per maand kunnen zien hoeveel ze aan verschillende dingen kwijt waren en hoe dat van maand tot maand verandert..

Voor anderen is het een vreselijk proces. Die vinden het echt een drama om het in te vullen. En ik kan dat heel goed begrijpen. Het is nogal een tijdrovend en saai klusje.

Vaak krijg ik dan ook de vraag: moet ik dit nu voor altijd zo bijhouden? Elke maand opnieuw? 

Hier is mijn 100% eerlijke mening hierover: 

Als je écht goed wilt worden met geld, als je je lange termijn doelen wilt gaan bereiken, als je controle over je geld wilt krijgen en houden…

…dan is het zeker niet nodig om altijd al je geld tot op de cent nauwkeurig bij te houden.

Sterker nog: ik weet op dit moment óók niet hoeveel ik de afgelopen maanden aan uit eten kwijt ben geweest. Of aan boodschappen. 

Huh? 

Ja écht. Terwijl ik mijn geld echt prima onder controle heb. 

En ook al vind ik het een hartstikke leuk taakje om mijn uitgaven precies bij te houden en dat inzicht te hebben… ik weet ook dat het stik veel tijd kost om het bij te blijven werken. Zelfs als je het elke week netjes bijhoudt en het niet tot het einde van de maand laat liggen. 

Maar dat hoeft dus ook helemaal niet, zelfs als je controle wilt over je geld, meer rust wilt krijgen en je lange termijn doelen wilt halen. 

Het kan allemaal veel makkelijker en sneller dan dat. 

Bovendien zijn we geen accountant 😉. We hoeven helemaal niet elke cent te verantwoorden, zelfs niet naar onszelf. 

Máár, als jij dat zelf wél fijn vindt en wilt doen, ga er dan vooral voor. Ik houd je niet tegen. Ik duik ook af en toe weer even opnieuw in al mijn uitgaven om ze 2 maanden weer goed bij te houden. En voor sommige van mijn klanten werkt het heel veel beter om het maand in maand uit altijd nauwkeurig bij te houden.

Maar voor velen niet, en dat hoeft ook niet. En tóch is het mogelijk om die uitgaven wel onder controle te houden en er grip op te krijgen.

Hoe precies, dat ga ik je stap voor stap uitleggen in volgende posts. In de volgende posts neem ik je mee in een super simpel maar mega effectief systeem om je uitgaven onder controle te houden, én een effectief plan voor je doelen te houden zonder dat je al je uitgaven elke maand bij hoeft te houden. 

Stay tuned de komende tijd voor alle ins en out over dit systeem dat ik mijn klanten ook leer.

Laten we kennismaken

Wil je weten wat ik voor je zou kunnen doen? Klik dan even op onderstaande knop, dan plannen we een call in om kennis te maken.